חלוקת רכוש בגירושין

אחד הנושאים העיקריים בגירושין בו ישנן מחלוקות ונראית התעקשות של כל צד הוא חלוקת רכוש. כל הרכוש שנצבר לאחר הנישואין, גם אם הוא רשום על שם אחד מבני הזוג, שייך לשניהם. כאשר זוג מחליט לפרק את החבילה, כל עוד אין הסכם אחר, חלוקת רכוש בגירושין אמורה להתבצע עפ"י חוק יחסי הממון אשר  ההסדר המנחה  על פיו הוא הסדר איזון משאבים: חלוקה שוויונית של כל הרכוש. הדבר נשמע הגיוני ואפילו מובן מאליו, אך עם זאת הדברים אינם פשוטים ולרוב נוצרות מחלוקות סביב הנושא. במידה ויש הסכם ממון עליו חתמו הצדדים לפני או תוך כדי הנישואין אזי חולקת הרכוש תהא רוב עפ"י הוראות ההסכם. כמובן שיכול להיות גם חלוקה לא שוויונית של הרכוש אם מחילים הוראות חוק שמאפשרות זאת. כאשר ההגעה להסכם גירושין היא בהליך גישור, חשוב שהמגשר יהיה עו"ד לענייני משפחה בעל ניסיון רב בכל היבט, כולל חלוקת רכוש בגירושין.

חלוקת רכוש בגירושין  בכל הנכסים שנצברו בנישואין

כאשר מדובר על חלוקת רכוש בגירושין עפ"י חוק יחס הממון והסדר איזון משאבים, הדבר נוגע לכל סוגי הנכסים: מיטלטלין, מקרקעין, רכבים, חסכונות, קרנות פנסיה וקרנות השתלמות. מעבר לכך, ישנם גם נכסי קריירה: מוניטין או  פערי ההשתכרות שנוצרו בין הצדדים. ההיגיון העומד מאחורי הכנסת נכסי קריירה לכלל הנכסים הוא שקריירה של אדם, המנהל חיי משפחה  נוספת לא פעם בתמיכת הצד השני ולכן המדובר  בנכס משפחתי ולא אישי.

מהם האתגרים בחלוקת הרכוש?

כאמור, נושא חלוקת רכוש בגירושין יכול להישמע פשוט: חולקים את כלל הנכסים באופן שווה והדבר מסתיים. הדברים לרוב מורכבים יותר. אצל זוגות רבים הנכס המרכזי הוא הדירה בה הם מתגוררים, דירה המהווה בית עבור ילדיהם וצריך לקחת גם עניין זה בחשבון. לכן, מכירת הדירה וחלוקת התמורה בחלקים שווים אינה  אפשרית שניתן ליישם באופן מיידי. מנגד, לא תמיד לאחד הצדדים יש די כסף כדי לקנות את חלקו של הצד  האחר במטרה להמשיך ולהתגורר בדירה. מעבר לכך, יש לקחת בחשבון נכסים אותם לא חולקים כמו רכוש שצבר כל אחד מבני הזוג לפני הנישואין וכן ירושות ומתנות שהתקבלו בתקופת הנישואין, מה שמשפיע על הביטחון הכלכלי של כל צד ועל ההחלטות לגבי חלוקת הרכוש.
עו"ד מתת פלסנר מתמחה בענייני משפחה וגירושין. היא מובילה זוגות רבים להסכם גירושין שכולל את הנושא של חלוקת הרכוש. מוזמנים ליצור קשר.

חלוקת נכסים בגירושין

חלוקת נכסים בגירושין הם אתגר לא פשוט. כאשר זוג יוצר חיבור במסגרת נישואין, משמעות הדבר לרב היא חיבור גם בכל הקשור לנכסים אלא אם כן הם ערכו ביניהם הסכם ממון שקובע אחרת., נכסים שנצברו לאחר הנישואין שייכים לשני בני הזוג, גם אם הם רשומים ע"ש אחד מבני הזוג בלבד. אלא אם כן הם היו של מי מהצדדים לפני הנישואין ואז הם יהיו שייכים לו בלבד לאחר הנישואין אלא אם כן הוא מחליט אחרת. עפ"י חוק יחסי הממון והסדר איזון משאבים הקבוע בו החלוקה צריכה להיות שיוויונית, אך לא כל נכס ניתן לחלק ולכן במסגרת הסדר איזון המשאבים יכול כ"א מהצדדים לקבל נכס אחר ואת ההפרש ביניהם ניתן לאזן בהעברת תשלומי כספים מהאחד למשנהו

חלוקת נכסים בגירושין: מהם הנכסים הנכללים ברשימה?

כאשר מדובר על חלוקת נכסים בגירושין, הדבר כולל את כל סוגי הנכסים, החל מחשבון בנק, חסכונות או קרנות השתלמות דרך רכבים או תכשיטים ועד נכסי מקרקעין. נכסים שאינם נכללים, אלה נכסים שנצברו ע"י כל אחד מהצדדים לפני הנישואין או מתנות וירושות. גם נכסי קריירה כמו מוניטין או שכר גבוה כתוצאה מהתקדמות בקריירה נחשבים נכסים משותפים.  יש להדגיש כי לגבי פנסיות וזכויות שנצברו לצדדים במקום העבודה – התקופה של השיתוף היא רק בתקופת הנישואין. מה שנצבר לכ"א מהצדדים קודם שייך רק לו.

האם ישנה חלוקה גם של חובות?

כן. אמנם כאשר מדובר על חלוקת נכסים בגירושין המחשבה הראשונה היא על זכויות ורכוש שצבר הזוג, אך תחת סעיף זה בהחלט נכללים גם חובות. ישנם לא מעט זוגות אשר  חולקים חובות לא פחות מאשר זכויות.. כמו הזכויות והרכוש גם החובות אמורים להתחלק באופן שווה. גם כאן ישנם יוצאים מן הכלל ואלה הם חובות שצבר צד אחד ללא ידיעת הצד האחר וללא הסכמתו. חובות אלה יכולים לנבוע כתוצאה מהימורים או הרגלים שליליים אחרים שפיתח אחד הצדדים וגם הוצאות הקשורות לבגידה או כל הוצאה אחרת שהוכח שלא היתה בידיעת הצד השני.

עו"ד מתת פלסנר מתמחה בענייני משפחה וגירושין וזהו תחום ההתמחות הבלעדי שלה. היא בעלת ניסיון רב הן בייצוג בבית המשפט והן בהובלת הליכי גישור. אתם מוזמנים ליצור קשר.

חלוקת רכוש בין בני זוג

כל עוד זוג הוא נשוי ומנהל חיים משותפים לחלוטין, חל עליו חוק יחסי ממון. עפ"י חוק זה כל הרכוש שנצבר לאחר הנישואין הוא משותף. נכסים עליהם חל החוק כוללים את כל סוגי הנכסים: מיטלטלין, רכבים, נדל"ן, השקעות, , נכסים פיננסיים כמו חסכונות, פקדונות, קרנות השתלמות, פנסיה או קופות גמל.. הנכסים היחידים עליהם לא חל חוק יחסי ממון והסדר איזון המשאבים שבו אותם נכסיםשצבר כל אחד מבני הזוג לפני הנישואין וכן ירושות או מתנות שקיבל צד משך שנות הנישואין. לרוב, חלוקת רכוש בין בני זוג היא נושא שצץ רק כאשר הזוג מחליט להתגרש וכיוון שהדבר נעשה כאשר הקשר בין בני הזוג אינו בשיאו וישנם מטענים ביניהם, גם חלוקת הרכוש היא מאתגרת.

כיצד ניתן להקל על חלוקת הרכוש בין בני זוג

כאשר זוג מגיע להחלטה להתגרש, כל הגעה להסכמה לגבי כל נושא תהיה מאתגרת יותר, במיוחד נושא משמעותי ורגיש כמו חלוקת רכוש בין בני זוג. אם חושבים על הדברים מראש, אפילו זמן רב מראש, ניתן להתנהל יותר בקלות. עריכת הסכם ממון לפני הנישואין היא דרך להקל על חלוקת הרכוש באופן משמעותי. לזוגות רבים יש קושי להתעסק עם נושא הקשור לגירושין כשהם נמצאים בשיא אהבתם ועומדים ערב חתונתם.. עם זאת, נמצא שלהסדרת נושא הרכוש כבר בשלב זה יש יתרון משמעותי. בתוך ההסכם כדאי להכניס כל רכוש שצבר כל צד לפני הנישואין, לקבוע מה יעלה בגורלן של מתנות וירושות עתידיות וגם לקבוע קווים לגבי חלוקת רכוש  משותף עתידי שייצבר

בחירה נכונה של עורך דין- צעד נוסף שיכול להקל על הדברים

גירושין הם מהלך מטלטל ולא פשוט, הן עבור הזוג המתגרש והן עבור ילדיו. כל המשפחה עוברת טלטלה מכל ההיבטים. לדרך בה מתנהל הליך הגירושין יש השפעה רבה על ההמשך ועל ההסתגלות למצב החדש. לכן, כל עוד יש תקשורת סבירה בין הצדדים, מומלץ לעבור הליך גישור במסגרתו מגיעים להסכם גירושין כולל שיש בו גם את כל הרכוש לחלוקת רכוש בין בני זוג, נושא שההסכמות לגביו אינן פשוטות. לכן, חשוב לבחור מגשר  שהוא עורך דין לענייני משפחה וגירושין ובעל ניסיון וידע רב בתחום או עו"ד גירושין.

עו"ד מתת פלסנר מתמחה בענייני משפחה ומתמקדת בתחום זה בלבד. כך לקוחותיה מקבלים את הליווי, הייעוץ והייצוג המקצועיים ביותר. מוזמנים ליצור קשר.

חלוקת רכוש בגירושין עם ילדים

אם חלוקת רכוש היא נושא רגיש בגירושין, כאשר מדובר על חלוקת רכוש בגירושין עם ילדים הנושא הופך להיות רגיש עוד יותר. כל צד רוצה לשמור על הבטחון הכלכלי שלו כדי להצליח לדאוג לרווחתם של הילדים ולכך שרמת חייהם תישאר טובה. עם זאת, דווקא כאשר ישנם ילדים בתמונה, חשוב לא לנהל מאבקים והתכתשויות לגבי חלוקת הרכוש. כדאי להגיע להסכמות גם בנושא זה בעזרת עורך דין לענייני משפחה שיש לו ניסיון רב גם בגישור והובלת זוגות מתגרשים להסכם מחוץ לבית המשפט.

חלוקת רכוש בגירושין עם ילדים: מהם האתגרים העיקריים

עפ"י חוק יחסי הממון, חלוקת רכוש בגירושין צריכה להתבצע לפי הסדר איזון משאבים: חלוקה שיוויונית. הדברים אינם פשוטים כפי שהם נשמעים. כאשר יש לזוג נכס אחד מרכזי שהוא הדירה, זהו נכס את עיקר הבטחון הכלכלי עבור כל אחד מבני הזוג. חלוקת דירה נעשית בד"כ באמצעות מכירתה וחלוקת התמורה באופן שווה בין הצדדים. עם זאת, יש לקחת בחשבון שזהו הבית בו התגוררה המשפחה עד הגירושין כך שלא ניתן למכור אותו כל עוד לילדים אין חלופה טובה מספיק למגורים ולכן לרוב העניין מתעכב. חלוקת רכוש בגירושין עם ילדים צריכה להיעשות כך שכל צד יחוש בטחון כלכלי מספיק בכדי לדאוג לרווחת הילדים ולכן לא תמיד החלוקה שווה לגמרי, במיוחד כשיש פערים ביכולת ההשתכרות של כל צד או כאשר אחד הצדדים צפוי לקבל נכס במתנה או בירושה.

להגיע להסכם גם ברכוש – רק עם עו"ד מומחה  בתחום

זוגות רבים מנסים להגיע להסכם גירושין בגישור ולא דרך בית המשפט. דיונים בבית המשפט הם תהליך הדורש השקעה של יותר זמן ומשאבים כספיים. אחד הנושאים המהווים אתגר בהגעה להסכם גירושין בגישור הוא חלוקת רכוש, במיוחד כשמדובר על חלוקת רכוש בגירושין עם ילדים. לכן, חשוב לבחור כמגשר עורך דין לענייני משפחה בעל ניסיון רב הן כעו"ד והן כמגשר. עו"ד בעל ניסיון בשני המישורים מעלה משמעותית את הסיכוי להגעה לעמק השווה ולהסכמות בכל ענייני הגירושין .

עו"ד מתת פלסנר מתמחה בענייני משפחה והינה מגשרת מנוסה. היא נותנת ללקוחותיה את השירות הטוב ביותר הן כעורכת דין והן כמגשרת. אתם מוזמנים ליצור קשר.

השארת תגובה